در یک بیمارستان هوشمند می توان به بهترین نحو و کوتاهترین زمان ممکن، بین بیمار و بخش های مختلف بیمارستان ارتباط برقرار نمود و به در خواست و تقاضای بیمار رسیدگی کرد . بهبود کيفيت ارائه خدمات باليني و افزايش سطح سلامت با بهره گيري از سيستم هاي پيشرفته و ذخیره اطلاعاتي بيماران ميسر خواهدشد. چگونگی تعامل بیمار با سیستم هوشمند به شرح زیر می باشد:
اعلام درد و یا مشکل و اطلاع رساني به مرکز پرستاري از طريق صفحه لمسي اتاق بيمار براي دريافت خدمات باليني
امکان آلارم اتوماتیک برنامه غذایی و دارویی هر بیمار در موعدهای صرف غذا و دارو
نیازبه سرویس بهداشتی یا حمام
در خواست حضور پرستار یا نیروهای خدماتی
اعلام وضعیت اورژانسی و بحرانی
امکان برنامه ريزي سناريوهاي مختلف براي روزهاي آينده در اتاق بيمار